Dit firmas budskaber skal sikre, at dine kunder får en klar vished om, at de skal købe dine ydelser.
Budskaber skal have en præcis og logisk udformning, så de rammer dine kunder på en måde, så deres behov og interesse rettes mod dit firma og dine ydelser.
Budskaberne i din digitale markedsføring kan kommunikeres til kunderne i form af fx tekster, grafik, billeder og film. Derudover er det hensigtsmæssigt at være opmærksom på farver og den effekt, en given farve kan have på modtagerne i dit firmas målgruppe.

I forbindelse med udarbejdelse af især tekster til din hjemmeside er der flere forhold, der er væsentlige at have med i sine overvejelser med henblik på, hvordan teksterne skal forfattes.
Disse forhold omfatter blandt andet målgruppen, modtageres tendens til at skimme tekster og søgemaskinernes måde at bruge en tekst til rangering.
Teksterne skal forfattes, så de er forståelige for kunderne. En tekst skal desuden sammensættes, så den uanset sin sværhedsgrad er nem at overskue. Hvert afsnit skal såvidt muligt lede kunden til næste afsnit.
Derudover er det helt essentielt, at tekster forfattes på en måde, der undgår at give anledning til misforståelser. Her handler det typisk om at undgå talesprog i det skrevne sprog. Det har den årsag, at givne tryk i det skrevne sprog kan tolkes helt anderledes af modtageren end det, som afsenderen reelt har ønsket med teksten.
Dine tekster skal sikre en præcis kommunikation
Du kan læse mere om tekster og kommunikation herunder.
Du kan også kontakte mig nu for at høre, om jeg kan hjælpe dig.
Mobil: 5239 8486
Mail: mikael@koesterandersen.dk
I forhold til at skimme en tekst, så hjælper du dine kunder med at skimme og forstå teksten korrekt, når du gør teksten overskuelig og flydende i sit sprog. Derved øger du sandsynligheden for, at tekster er letlæselige for dine kunder, så de undgår at gå i stå, når de på hurtigt vis gennemlæser indholdet. Det har den betydning for dine kunder, at det er lettere at opfange kernen i det budskab, som en given tekst indeholder.
Hvis en tekst derimod er let at misforstå og eventuelt også knudret i sin formulering, så vil modtageren ofte blive afbrudt i sin læsning. Det fjerner fokus fra selve indholdet i teksten, og det skaber en stor sandsynlighed for, at dine kunder misforstår dit budskab.
Søgemaskinerne er væsentlige, når det er ord, der skal bringe dine budskaber ud til dine kunder i forbindelse med digital markedsføring med din hjemmeside som medie.
Søgemaskiner har hver især nogle grundlæggende regler for, hvad en hjemmeside skal indeholde, for at den kan få en god placering i et søgeresultat på en given søgefrase. En søgefrase indeholder fra et enkelt og op til flere søgeord.
Søgemaskiner bruger tillige andre faktorer til at bestemme en hjemmesides placering. Disse faktorer er dog af mere teknisk karakter, og derfor er de udeladt i denne her beskrivelse.
Da det er teksterne, der viser, hvad din hjemmeside handler om, så er det også teksterne, der er det vigtigste i forhold til at være synlig på fx Google. Det har den årsag, at når en person vil finde en relevant hjemmeside, så bruger personen nogle søgefraser, der afspejler det indhold, som vedkommende leder efter.
For at Google kan give personen de bedste muligheder for at finde de mest relevante hjemmesider på søgemaskinen, så er Google nødt til at kende til indholdet på de hjemmesider, der antages at være mest relevante for personen, der søger.
Derfor er teksterne på en hjemmeside vigtige. Dels for søgemaskinerne, da fx Google dermed kan gøre hjemmesiderne synlige for deres brugere. Dels for enhver given bruger, da vedkommende via teksterne bliver præsenteret for information, der kan være relevant i forhold til den information, som brugeren leder efter.
Når tekster er vigtige både for søgemaskiner og for de personer, der via søgemaskiner leder efter hjemmesider, så sker der det, at nogle hjemmesideejere og nogle tekstleverandører får den opfattelse, at tekster til hjemmesider skal skrives på en måde, så de er henvendt til søgemaskiner og deres regler. Det er dog en helt forkert måde at skrive tekster på.
Tekster til en hjemmeside skal altid forfattes således, at de henvender sig præcist til den målgruppe, som hjemmesidens ejer ønsker at kommunikere sine budskaber til.
Det har den betydning for dit firma, at hvis du via markedsføringsplanen og positioneringsstrategien har fået skabt nogle unikke ydelser, der på hjemmesiden bliver markedsført og synliggjort med unikke budskaber og tekster, så vil din hjemmeside tiltrække de rette kunder, som med stor sandsynlighed bliver i længere tid på hjemmesiden, end andre gør. Det bliver registreret af Google, og dermed vil din hjemmeside med stor sandsynlighed få en større eksponering for netop din målgruppe, end andre hjemmesider vil få.
Det vil med andre sige, at dine tekster til din hjemmeside skal forfattes, så de modtages og forståes af dine kunder. Og samtidig er det vigtigt at have for øje, hvordan søgemaskiner og især Google gerne vil have, at en sides indhold er struktureret og sammensat.
Ud over selve formuleringen af dine budskaber og forfattelsen af dine tekster, så er det vigtigt at beslutte en sprogpolitik, der fastlægger en ramme og nogle retningslinier for, hvordan visse dele af teksterne altid skal formuleres. Det kan fx være noget så simpelt som at beslutte, at du altid henvender dig til læseren (kunden) i du-form. Det kan også være en beslutning om, at en ny tekst først må publiceres, når en anden person end forfatteren har udført korrektur.
Det er desuden værd at overveje skrifttyper, skriftfarver og farver på tekstbaggrunde. Størrelsen på skriften til forskellige overskrifter. Samt længden på linier, hvilket er en væsentlig faktor, da de fleste mennesker har svært ved at overskue lange tekstlinier.
Som rådgiver med fokus på handling og operationelle løsninger tilbyder jeg forskellige former for hjælp til dit arbejde med tekstforfattelse af dit firmas budskaber.
Herunder er tre forslag, som du kan bruge til inspiration.
Jeg kan hjælpe dig med at skabe en ramme og et udgangspunkt for din tekstforfattelse og eventuelt fungere som korrekturlæser.
Du kan skrive en tekst som oplæg, hvorefter jeg så strukturerer teksten og laver de eventuelle omformuleringer, der kan skabe en større synlighed og en bedre konvertering.
Jeg kan skrive dine tekster fra bunden på baggrund af mundtlige og/eller skriftlige oplæg fra dig.
Valg af hjemmesidedesign og opsætning af en ny hjemmeside eller alternativt en ændring af en eksisterende hjemmeside kan sagtens foretages samtidig med, at budskaberne bliver udformet i tekster og visuelt indhold til hjemmesiden.
Du kan her læse mere om valg af hjemmeside, hjemmesidedesign og opsætning af hjemmeside.