Udarbejdelse af marketingplaner og implementering af planer, målsætninger og procedurer i dit firmas organisation har stor og værdifuld betydning for den digitale markedsføring.
De webløsninger, der er vigtigst på dette strategiske og organisatoriske område, er følgende:
- SWOT-analyse, segmentering og målgruppe
- Positioneringsstrategi
- Marketingmix
- Implementering i organisationsstrukturen
Beskrivelse af løsningsmuligheder vedrørende marketing, planlægning og implementering.
Jeg foretrækker, at løsningerne inden for marketing såvidt muligt bliver udarbejdet i et tæt samarbejde med dit firma. Det er essentielt for implementering af strategier, planer og beslutninger, at dit firma har taget aktivt del i processen med marketingarbejdet.
SWOT-analyse, segmentering og målgruppe
En SWOT-analyse kan spænde vidt i omfang, men opgaven kan typisk udføres på nogle få timer. Dit firma har ofte alle eller de fleste informationer til rådighed, og de skal sættes ind i et skema, der vil skabe det overblik, der kræves, for at vi kan foretage en segmentering af markedet og udvælge din målgruppe. En SWOT-analyse bør ende ud i nogle relevante konklusioner, som vi derefter bruger til at definere den strategi, der angiver, hvordan dit firma skal tilkæmpe sig en markedsandel.
Såfremt dit firma er forholdsvist nyt, og du har startet det primært på baggrund af en ide, så vil det i mange tilfælde være hensigtsmæssigt, at foretage en nærmere undersøgelse af din målgruppe og de kendetegn, der definerer den. Især for at finde frem til, hvordan vi bedst muligt kan udforme en kommunikation, der taler til målgruppens ønsker og behov og den måde, hvorpå dine potentielle kunder søger efter bestemte ydelser.
Positioneringsstrategi
En positioneringsstrategi har til formål at differentiere dit firma i forhold til dine konkurrenter og derved øge dit firmas synlighed og konkurrenceevne på markedet. Til det formål bruger vi strategien fra SWOT-analysen.
De ydelser og den merværdi, som giver dig en konkurrencemæssig fordel i forhold til dine konkurrenter, skal defineres som det, du skal tilbyde din målgruppe. Dermed bliver det tydeliggjort, hvordan dine budskaber skal forfattes. Det er disse budskaber, der skal bruges konsekvent i al den markedsføring, som du skal kommunikere ud til din målgruppe.
Positioneringsstrategien kan du dermed bruge i al din markedsføring; både online, offline og ved personligt salg.
Marketingmix
Marketingmix er sammensætningen af de medier, som du vil anvende til at kommunikere dine budskaber ud til din målgruppe. Det vil sige, at dit marketingmix kan omfatte alle typer medier, og dermed digitale medier som fx din hjemmeside, offline medier som fx brochurer og personligt salg af enhver art. Dette mix af medier hjælper jeg dig med at finde frem til. I den forbindelse er det hensigtsmæssigt, at vi laver en prioritering af medierne, således at din investering i online markedsføring bliver anvendt så optimalt som muligt.
Implementering i dit firmas organisation
Implementering i organisationsstrukturen handler om, at der skal udarbejdes en procedure for, hvordan beslutninger inden for marketing bliver informeret til den øvrige organisation, så især budskaberne bliver en del firmaets kultur.
Det er vigtigt, at disse budskaber, som jo definerer dit firma, bliver gentaget i alle henseender, så budskaberne bliver integreret i i hele organisationen og i firmakulturen. Når budskaber til dit firmas målgruppe bliver en del af den interne firmakultur og kommunikation, så vil dit firmas medarbejdere endnu bedre kunne kommunikere med målgruppens nuværende og potentielle kunder med information, viden, argumenter og lignende, der med de rette budskaber skal øge dit firmas salg.
Såfremt der kun er dig i dit firma, så skal budskaberne dog også implementeres i din bevidsthed, og det er en vigtig øvelse, for man kan som den eneste medarbejder nemt komme til at glemme de vigtigste budskaber i sin markedsføring.
Jeg har erfaring med organisationsudvikling og kan dermed alene eller i samarbejde med dig udarbejde de procedurer, der passer til dit firmas organisation.