Webstrategi giver dit firma et grundlag til at tage beslutninger, der sikrer, at investeringer i hjemmeside og markedsføring online bliver foretaget ud fra de rette parametre.
En webstrategi har både et internt og et eksternt fokus. Det interne fokus er rettet mod organisationens struktur, og det eksterne fokus er rettet mod den digitale markedsføring.

Webstrategien involverer dermed to væsentlige områder i dit firma.
- Dels det organisatoriske område, der grundlæggende handler om, hvordan opgaver og processer bliver udført i et hensigtsmæssigt og resultatorienteret samarbejde mellem alle afdelinger i firmaet.
- Dels selve den markedsføring, der er rettet mod internettet. Det kan fx være en salgsafdeling, der står for markedsføringen.
For at dit firmas markedsføring på internettet skal fungere i henhold til strategien for firmaets positionering og have den ønskede effekt på målgruppen, så er det helt essentielt, at arbejdet med de digitale marketingopgaver er en integreret del af firmaets organisation.
Webstrategi er dermed en praktisk og anvendelig plan for, hvordan dit firma skal bruge sin webløsning, så hjemmesiden og andre medier understøtter den digitale markedsføring.
Webstrategi er grundlaget for de rigtige beslutninger
Du kan herunder få mere viden om webstrategi i forhold til din organisation såvel som online markedsføring.
Du kan også kontakte mig straks på
Mobil: 5239 8486
Mail: mikael@koesterandersen.dk
Eller bruge min kontaktformular her
Selv om den digitale markedsføring fylder meget hos de fleste firmaer, så er denne del af et firmas opgaver dog blot en del af flere funktioner, der alle skal arbejde optimalt sammen, for at et firma kan få succes med sine ydelser og aktiviteter på det marked, som firmaet henvender sig til.
Webstrategi som en del af organisationens styring
En simpel organisation består fx typisk af 5 funktioner. Øverste er ledelsesfunktionen, som har 4 funktioner under sig: Indkøb, lager, salg og økonomi.
Samme organisationsstruktur kan også bruges til fx et behandlerfirma eller konsulentfirma, hvor den eneste medarbejder er firmaets ejer.
Det er vigtigt og hensigtsmæssigt, at dit firma har en organisationsstruktur, der viser de forskellige funktioner i dit firma. Og det gælder, uanset om du er den eneste medarbejder, eller dit firma har flere medarbejdere, for de grundlæggende strategiske beslutninger, funktioner og arbejdsprocesser er reelt de samme. Forskellen er blot, om der er flere, der udfører hver sit specialiserede arbejde, eller om der kun er en, der udfører alt arbejdet.
Hvis dit firma har flere medarbejdere, der har ansvaret for udformning af indhold til hjemmeside, sociale medier og eventuelt online annoncer, så skal webstrategien sørge for, at disse medarbejdere samarbejder dels med hinanden dels med medarbejdere fra andre afdelinger om at få de rette budskaber med i det indhold, der bliver udarbejdet.
Hvis du derimod er alene i dit firma, så giver en webstrategi dig en ramme, der kan sikre, at du husker at gøre det, som strategien foreskriver, når du udarbejder og formidler indhold via din digitale markedsføring. Det kan tillige hjælpe dig med at undgå at tage uovervejede og tilfældige valg af yderligere digitale medier til din markedsføring.
Webstrategien, der er rettet mod organisationen af dit firma, fungerer altså som et styringsredskab, der skal sikre, at selve arbejdet med den digitale markedsføring bliver udført i henhold til de strategier og beslutninger, der er vedtaget.
En webstrategi uden styring kan meget nemt løbe løbsk, fordi markedet for webbaseret markedsføring indeholder så mange vidt forskellige løsninger. Dette marked er en jungle for mange virksomheder, der mangler kompetencer til at vælge de rette løsninger.
Jeg oplever ofte, at firmaer binder sig til flere forskellige løsninger, hvoraf nogle er langvarige abonnementer. Firmaer binder sig tillige ofte til forskellige leverandører, der tilbyder hver sin løsning og udførelse af opgaver, således at der er stor risiko for, at budskaberne stikker i alle retninger, hvilket åbenlyst undergraver firmaernes positioneringsstrategier – hvis de altså har nogen.
Webstrategi til styring af den digitale markedsføring
Webstrategien bør være underlagt dit firmas overordnede markedsføringsstrategi, der gerne skulle indeholde andre specifikke understrategier for henholdsvist trykte medier, personligt salg og andre mulige markedsføringskanaler. Ved at organisere den samlede markedsføring på denne måde, kan du sikre dig, at dit firma altid kommunikerer de rette budskaber, hvad enten det sker ved hjælp af digital markedsføring, trykte medier, personligt salg og lignede markedsføringsaktiviteter.
En webstrategi bør tage udgangspunkt i og hensyn til to primære forudsætninger, der drejer sig om, hvor mange penge og hvor medarbejdertimer, der indgår i budgettet til den digitale markedsføring.
Det er vigtigt, at der er sammenhæng mellem ambitioner og mål på den ene side og investeringen i form af penge og arbejdstimer på den anden side. Hvis der er uoverensstemmelse i denne sammenhæng, er der en stor sandsynlighed for, at det vil resultere i frustrationer hos den eller de medarbejdere, der har ansvar for den digitale markedsføring.
Den næste overvejelse handler om, hvor meget og hvilke dele af de webbaserede aktiviteter, dit firma selv vil have ansvar for, og hvilke opgaver, der eventuelt skal outsources.
Med hensyn til den digitale markedsføring er det essentielt at finde frem til de webløsninger, der egner sig bedst til dit firmas markedsføringsindsats på internettet.
Da det er vigtigt for dit firma, at det har kontrol over sit indhold i form af tekster, billeder, video, og lignende, så er det hensigtsmæssigt, at webstrategien indeholder det krav, at dit firma skal sikre sig, at det kontrollerer ejerskabet af indholdet. For det er dit indhold, der definerer din digitale markedsføring.
I den forbindelse er det min holdning, at den vigtigste beslutning i en webstrategi er at beslutte, at dit firmas hjemmeside og dens indhold skal være den primære platform for den webbaserede markedsføring. Det har den årsag, at det er dit firma, der bestemmer over din hjemmeside.
Alle andre medier på internettet, som dit firma bruger til sin markedsføring, er ejet af firmaer, der fra den ene dag til den anden, kan udelukke dit firma fra at bruge deres platform. Derimod kan ingen som udgangspunkt udelukke dig fra at bruge din hjemmeside.
Hjemmesiden er tillige det medie, som du har mulighed for at tilpasse fuldstændigt til dit firma, dine ydelser og din markedsføring online.
Det har yderligere den fordel, at du med hjemmesiden som primært udgangspunkt for den digitale markedsføring kan beslutte, hvilke øvrige webbaserede medier, der er bedst egnede til at supplere og understøtte markedsføringen på internettet.
En beslutning om at hjemmesiden skal være det primære medie til din online markedsføring medfører yderligere beslutninger, der er af stor betydning.
Det er beslutninger i forhold til valg af hjemmesideleverandør, hjemmesidesystem og hostingfirma. Hjemmesidens design, layout og funktionalitet har også betydning for den digitale markedsføring.
Derudover er det hensigtsmæssigt at lave en plan for det indhold, der skal udarbejdes, og hvornår det skal publiceres på de medier, der er valgt til markedsføringen.
Er der flere medarbejdere involveret i arbejdet med markedsføring på internettet, så er det ekstremt vigtig, at deres arbejde bliver koordineret, så dit firmas online markedsføring kommer til at fungere optimalt i forhold til at ramme din målgruppe.
Digital markedsføring har stor betydning for, hvor synlig dit firma er for din målgruppe. Det har tillige en afgørende betydning for dit firmas positionering, at enhver given potentiel kunde får et ensartet billede og indtryk af dit firma, uanset hvilket medie der kommunikerer dit firmas budskaber til denne kunde.
Derfor er det ekstremt vigtigt, at dine budskaber indeholder samme signaler og informationer på både hjemmesiden og de øvrige digitale medier, som du bruger til markedsføring og til at skabe synlighed, interesse, behov og købsbeslutning hos enhver af dine nuværende og potentielle kunder.
Den formentlig største faldgrube ved digital markedsføring er, at du på forskellige digitale platforme kommer til at udsende divergerende budskaber, hvilket vil skabe forvirring hos din målgruppe i forhold til hvad, det egentlig er, du tilbyder.
Udarbejdelse af en webstrategi
Ovenstående beskrivelse kan muligvis give dig det indtryk, at udarbejdelse af en webstrategi kan blive en stor og uoverskuelig opgave. En webstrategi kan dog udformes på rimelig kort tid, hvis du gør det på en struktureret måde.
Du kan også vælge at bruge mig og min erfaring til at lave dit firmas webstrategi.
Som udgangspunkt omfatter en webstrategi nedenstående. Den kan dog være både større og mindre alt efter, hvad dit firma har behov for.
Jeg udarbejder din webstrategi, så den bliver en del af marketingstrategien, og dermed en del af dit firmas forretningsstrategi.
Dit firmas strategier, organisation og fordeling af medarbejdernes ressourcer danner et samlet udgangspunkt for udarbejdelsen af webstrategien, som vil indeholde en beskrivelse af opgaver inden for følgende områder:
- Hjemmesidens kommunikative formål og tildeling af arbejdsindsats til vedligehold.
- Hjemmesidens funktionalitet, indhold, struktur, navigation, brugervenlighed og sprogpolitik.
- Retningslinier og arbejdsrutiner for produktion af indhold og vedligeholdelse.
- Ansvarlige medarbejdere og organisatorisk implementering.
Webstrategien vil desuden kunne indeholde en præcis løsningsbeskrivelse, der angiver de præcise krav, der skal stilles til hjemmesidens design, platform, og den fremtidige udvikling af webløsningen.
Derudover kan jeg stille forslag til leverandører, som du kan vælge at bruge. Jeg har mere end 20 års praktisk erfaring i denne branche og et bredt kendskab til de firmaer, der tilbyder forskellige ydelser til webbaseret markedsføring.
Har du allerede en hjemmeside og tænker, at den muligvis har mangler i forhold til at fungere optimalt som medie for din online markedsføring, så tilbyder jeg en analyse af hjemmesiden, hvor jeg gennemgår de væsentlige områder. Du kan her læse mere om hjemmesideanalyse